Putatan Kini

Mencabar minda dan aspirasi rakyat Putatan

Cerita benar di sebalik pembinaan landasan keretapi di Putatan

Posted by putatankini di April 3, 2008

Sesiapa yang belum pernah menaiki satu-satunya keretapi negeri Sabah melintasi Putatan tentunya rasa menyesal. Tahukah anda cerita di sebalik pembinaan landasan keretapi negeri Sabah yang melintasi Putatan? Kepada mereka yang pernah bekerja membina landasan keretapi semasa pemerintahan British sekitar awal tahun 1900an tentunya akan tahu cerita ini.

Mengikut cerita, pembinaan landasan keretapi bermula daripada Weston (?) ke utara hingga ke Jesselton (kemudiannya dinamakan Api-Api, yang sekarangnya dinamakan Kota Kinabalu). Pembinaan landasan keretapi berjalan lancar sehinggalah sampai ke kawasan yang dikata “keramat” dekat Ketiau. Pembinaan landasan tidak dapat diteruskan kerana ada sebuah kuburan yang tidak dapat dialihkan oleh pekerja pada masa itu. Apabila Resident British pada masa itu bertanya kepada pekerja mengapa tidak teruskan pembinaan, pekerja-pekerja berkenaan mengatakan bahawa ada sebuah kubur yang tidak dapat dialihkan atau dipindahkan. Bila Resident British bertanya lanjut, pekerja-pekerja berkenaan mengatakan bahawa kubur itu adalah jenis keramat dan tidak boleh diganggu. Jika diganggu tanpa sebab, takut nanti ada perkara yang tidak disenangi akan berlaku.

Oleh kerana Resident British tidak mempercayai atau memperkecilkan keramat pada masa itu, maka dengan sombongnya beliau menyahut cabaran pekerja dengan membuang air kecil ke atas batu nisan di kuburan tersebut. Mengikut cerita, beberapa hari kemudian, Resident British menghidap kepayahan untuk membuang air kecil. Setelah diperiksa oleh pihak perubatan masa itu, dimaklumkan bahawa bahagian alat sulit Resident British telah bengkak dan semakin membesar. Berbagai usaha perubatan dibuat tetapi bengkak masih tidak susut.

Mengingati peristiwa Resident British membuang air kecil di kuburan, maka pekerja landasan keretapi mencadangkan kepada beliau untuk meminta ampun maaf kepada keramat tersebut dengan menyembelih seekor kambing dekat kuburan tersebut dan dagingnya diagihkan kepada pekerja-pekerja yang menghormati keramat berkenaan. Setelah memohon ampun maaf, akhirnya bengkak di bahagian alat sulitnya susut. Lanjutan daripada pengajaran itu, Resident British mengarahkan pengalihan laluan landasan agar tidak “melanggar” kuburan itu. Setelah dialihkan, pembinaan landasan keretapi berjalan lancar sehinggalah perkhidmatan keretapi dapat diadakan.

Untuk makluman anda, kuburan keramat yang dimaksudkan adalah Makam Al-Marhum Pangeran Anak Untung ibni Al-Marhum Sultan Hussin Kamaluddin yang dikatakan masih berdaulat pada masa itu.

Cerita benar ini tidak dicatat dalam sejarah pembinaan keretapi di Negeri Sabah mahu pun dalam sejarah British kerana mungkin malu. Mengikut sumber, cerita ini ada dicatatkan dalam buku bertajuk “The Making of Railway in North Borneo”. Malangnya, kewujudan buku ini tidak dapat dikesan atau diperolehi.

Satu Respons to “Cerita benar di sebalik pembinaan landasan keretapi di Putatan”

  1. Ag.Semaun said

    Perlu pembetulan mengenai urutan penamaan asal Kota Kinabalu. Nama asalnya ialah Api-Api. Kemudian ditukar ke Jesselton sempena nama Sir Charles Jessel. Barulah ditukar ke Kota Kinabalu. Kurang pasti bila pertukaran nama berlaku. Mungkin Arkib Negeri Sabah ada menyimpannya.

Tinggalkan komen